Filippinerna 30 okt – 4 dec. Femte veckan

2018-11-27 Tisdag

Tidig väckning igen då vi tar samma taxi som i går till Subic Freeport. Kör nu lite längre bort och stannar vid en liten väg som går upp till en vattentank. Här ser vi ganska omgående en vitbukig spillkråka och tre blånackad papegoja. På vägen genom skogen hördes många ljud men svårt att se några fåglar. På tillbaka väge ses en mindre brunduva. Efter drygt två timmar åker vi några kilometer till Apalin Trail. Smal stig genom tät och hög skog. Ser genast en filippindrongo och en hona sotspett. Efter en knapp timme återvände vi till hotellet. Betalade chauffören 2000 PHP igen och beställer en tur i morgon igen. Tar det lugnt och äter lunch på Harlies, badar på eftermiddagen. Middag på hotellets restaurang.

———————————————

2018-11-28 Onsdag

Väckning 04:45 och efter frukost hämtas vi av vår taxichaufför 05:45 och vi åker mot Subic Freeport och lokalen som ligger längst bort mot Hill 394. Det är 26 kilometer dit och vägen slutar vid en bevakad grind så man kommer inte fram till lokalen Hill 394. Vi stannar utanför grinden vid en gammal Amerikansk bunker och skådar upp mot ett högt kalt träd. Högst uppe sitter en streckig Flugsnappare och en rödnäbbad blåkråka. Båda biätarna, filippinsk biätare och blåstjärtad biätare, hålls också i trädet. Promenerar sedan efter vägen nerför där det är höga träd och svårskådat. Kommer fram till en ny bunker och där står tre skådare. En kvinnlig guide med två skådare varav en engelsmann som tycks vara i par med en filippinska. Dom var mycket trevliga och hjälpsamma. Vi såg luzongråfågel, filippingråfågel och strimmig rabdornis. Den kvinnliga guiden bjöd in oss till kvällsskådning för att kolla ugglor. Vi tackade ja och skall träffas vid grinden till Hill 394 klockan 16:30.
Vi åker tillbaka till hotellet vid 09-tiden där vi tar ett dopp i havet och vilar sedan till lunch. 15:45 kommer taxin och hämtar oss igen och vi kör till grinden dit det är 26 kilometer ungefär. Jodå guiden med följeslagare kommer straxt efter. Dom kollar efter vitpannad mes, men hittar ingen. Vi följer dom till ugglelokalen där det skall finnas luzonspökuggla. Det mörknar snabbt då klockan passerar 18:00 och guiden lockar på ugglan. Några öronnattskärror passerar över oss. Till slut svarar ugglan och efter lite letande så hittas den sittande på en gren. Det blev en utmärkt obs. Guiden lyste på den med en ficklampa så det gick att fotografera den. Nu skulle vi hitta en filippindvärguv också. Den svarade på guides lock flera gånger men vägrade att komma ut ur den täta Vegitation och viss sig. När klockan passerat 20:00 gav vi upp och fick nöja oss med att den var hörd. Hemma vid hotellet igen vid 21-tiden. Det blev bara lite medicin och sedan i säng

—————————————–

2018-11-29 Torsdag

Vi blev inbjudna att följa med guiden och gruppen genom grinden mot Hill 394 då guiden ordnat med tillstånd att passera grinden. Skall träffa dom utanför 05:50 så det krävdes extra tidig väckning 05:00. Taxin kom 05:45 och hämtar oss. Vi fick skriva våra namn i en bok och sedan skjussas vi i företagets bil de två kilometerna till vägslutet. Vad vi förstod så förvaras sprängmedel i gamla amerikanska bunkrar innanför grindarna. Vi skall ju gå stigen mot Hill 394 men den är helt igenväxt. En medarbetare till företaget går först och banar väg genom den täta växtligheten. Stigen blev bättre längre fram men vi går bara typ 500 meter då dagens målart är den sällsynta vitbrynad gylling. Den brukar hålla till i några höga träd intill stigen. Guiden lockar men ingen respons. Vi fick i alla fall en fin vy över ett par filippine Falconet. Mycket små falkar som jagar större insekter. Efter två timmar ger vi upp och återvänder till vägslutet. Där upptäckte en av deltagarna en vitbrynad gylling i ett högt träd. Full aktivitet och guiden jublade. Det blev en fin obs i tuben och några dåliga bilder på långt håll. Vi skjutsas tillbaka till grinden och då kom en filippinhjälmörn fint seglande över våra huvuden. Vi kör sedan tillbaka till hotellet men först följer vi guidens bil genom samma område som vi kollade efter ugglor i går kväll. Någon rovfågel brukar sväva över skogen här. Vi ser dock ingen. Sedan blev det vila på rummet tills lunch som vi intog på Mangrove Beach Resort en bit in mot centrum. Bra restaurang som ligger högt och där det blåser lite som kyler. Vid tretiden doppar vi oss och går den 1 kilometer långa stranden fram och tillbaka. Middag på Blue Rock Resort.

——————————————

2018-11-30 Fredag

I dag blir det en kortare taxiresa till ett område där taxichaufförens dotter jobbar och där det skall finnas mycket fåglar. 06:00 hämtar taxin oss och vi kör in till Olongapo och området kring Subic Holliday Village. Det är som djungel kring byggnaderna. Vi ser mest gamla bekanta som vitbröstad svalstare, svartvit drillfågel, mindre trädsegare, filippinsk biätare och filippindrongo. Ny art blev filippinhängpapegoja. Efter drygt två timmar så hämtas vi och återvänder till hotellet. Vi tar det lugnt och äter lunch på Mangrove Beach Resort igen. På eftermiddagen det obligatoriska doppet i havet och promenaden på stranden fram och tillbaka. Klockan 15:00 kokar vi kaffe och sitter i skuggan innan det blev middag på vårt Blue Rock Resort. Vi beslutade också att lämna Blue Rock Resort på söndag 2/12 och tillbringada sista natten i Manila.

—————————————–

2018-12-01 Lördag

I dag blev det sovmorgon och vi går upp 06:30 och går en promenad längs gatan ut mot flodutloppet. Mycket folk i rörelse redan på morgonen. Går in en tvärgata och får en fin OBS på en blåstjärtad biätare. Annars var det tunt på fåglar. Brun törnskata och de allmänt förekommade pilfinkar sågs ju förstås. Efter promenaden äter vi frukost och klockan 10:00 hämtar vår taxichaufför oss för färd in till Olongapo. Birgitta har ju förlorat sina långbyxor då vi tvättade senast. Långbyxorna var inte med då vi hämtade tvätten. Vi besökte Nike och Adidas butiker och Birgitta köpte ett par nya långbyxor att ha till hemfärden. På vägen tillbaka till hotellet så stannade vi till åter en gång vid tvätten och frågar efter byxorna. Nu plötsligt hade den som felaktigt fått dom lämnat dom tillbaka till tvätten. Så nu har Birgitta två par långbyxor. Vi tar det lugnt vid hotellet och kollar på personalen som bygger upp en musikestrad för Blues festivalen som hålls på Blue Rock Resort i kväll. Vi gick till Mangrove Beach Resort för lunch igen. Sedan blev det sista badet och promenad efter stranden innan hemresan startar i morgon. Musiken börjar vid 18-tiden. Det är inträde och många extra bord utplacerade på sanden. Vi tänkte äta middag på vårt hotell sista kvällen men upptäckte att alla lediga bord var bokade och musiken hög så vi gick till Mangrove Beach Resort igen då det var bra och hyggligt billigt där. Sista kvällen avslutades med att sitta och lyssna på blues musik utanför rummet.

—————————————-

2018-12-02 Söndag

Sista frukosten på Blue Rock Resort. Vi checkar ut vid 09:00 och får tillbaka pengarna (2920 PHP, 505 SEK) för en natt då vi lämnar tidigare än vi tänkte. Har ju bokat rum på City Garden Suites i Manila efter rekommendation från vår taxichaufför. Klockan 08:00 kommer vår chaufför och hämtar oss för färd till hotellet i Manila. Det är ganska precis 15 mil dit. Det flyter på bra på motorvägen men trafiken tjocknar betydligt då vi kom in i Manila. Det tog ganska precis 3 timmar att komma till hotellet. Betalade chauffören 5000 PHP (870 SEK) för färden och checkar in vid 12-tiden. Flottaste hotellet under hela resan. Betalade 2026 PHP (350 SEK) för en natt. Fågelguiden Irene, som vi träffade av en slump i Subic tipsade oss om en lokal där man lätt kan se filippinuv. Dom häckar vid en historisk plats utanför Manila som heter Angono Petroglyph och där det finns hällristningar som är mer än 2000 år gamla. Hon har till och med sänt SMS till en av vakterna där och aviserat att vi skall komma. Vi äter lunch på hotellet och avser att ta oss dit. Det är omkring 28 km dit. Straxt före 13:00 tar vi en taxi på gatan utanför hotellet. Han hade nog aldrig hört talas om platsen och efter lite dividerande fick vi ett pris på tur och retur samt att han väntar på oss på 4000 PHP. Så vi ger oss iväg. Det är grym trafik hela vägen och jag fick leda chauffören med min GPS i telefonen. Bilen var inte av bästa kvalité och området visade sig ligga högt så sista 5-6 kilometerna gick på serpentinväg brant uppför. Väl framme så var det dålig grusväg i 200 meter innan vi kom till en parkeringsplats. Sedan passerar man en typ säkerhetskontroll och går genom en 200 meter lång tunnel innan man kom till en stig med utsikt över en dal. Mannen som Irene kontaktat kom och mötte oss. Han förstod väl vilka vi var. Jodå uven syns från en plattform som byggds för att man skall kunna se hällristningarna. Härifrån ser man nu honan filippinuv hålla koll över boet där en unge hålls. Fin obs på uven som kollade ner på oss. Mycket trevlig vakt som också pekade ut boet i en skreva på den branta klippväggen. Ungen såg vi inte då den vilade i boet denna tid. Vi var väl kvar i c:a en timma innan vi återvände. Taxichauffören ojade sig då det var längre hit än han tänkt sig och vill ha 5000 PHP för resan. Färden tillbaka till hotellet tog över två och enhalvtimma efter diverse felkörning av taxiföraren. Det var mörkt då vi kom till City Garden 17:30 och jag betalade honom de 5000 PHP som han ville ha. Det var ju bara att duscha och sedan gick vi till en närbelägen restaurang som ägdes av en svensk. Här var det riktigt pubstämning med hög musik och serveringspersonalen var unga tjejer som också underhöll med dans. Vi beställde varsin kötträtt med öl. Det var mycket gott och den dyraste middagen på resan. 1625 PHP (280 SEK). Sedan hem och koja.

———————————–

2018-12-03 Måndag

Det blev sovmorgon då ju planet till Hong Kong går först 15:15. Åt frukost vid niotiden och det var den mest fullständiga frukosten på resan. Vi har ju packat så 10:30 tar vi taxi till Manila internationella airport terminal 2. En dryg halvtimme tog resan och kostade 400 PHP. Vir ju i god tid och checkar in omgående. Planet blev en dryg timma försenat och lyfte 16:30. Efter en timma och 55 minuter i luften landar vi i Hong Kong. Vi fick ju passera passkontroll in i Hong Kong och hämta ut väskorna. Avgångshallen låg en våning upp så vi tar hissen dit. Vi är ju på plats i mycket god tid här också, redan 18:30 och incheckningen börjar inte förrän 21:00. Tar varsin macka med kaffe medans vi väntar. 21:30 checkar vi in väskorna och får så småningom gate numret. Allt ser bra ut och planet skall vara i tid så vi hoppas på avgång på utsatt tid 00:45.

————————————————–

2018-11-04 Tisdag

Det såg bra ut men precis då vi skall borda klockan 24:00 så kom meddelande om att planet hade tekniska problem. Avgångstiden flyttades fram hela tiden. Många passagerare började boka om till andra fliter och då vi väntat 6 timmar så börjar vi funderar på att ta planet nästa dag och ta in på hotell. Då meddelas att piloten gett klartecken att lyfta. Vi går ombord men det dröjde till 08:30 innan vi lyfte nästan 8 timmar försenat. Det blev en lugn flygning på drygt 9 timmar och vi landar i Helsingfors vid 12:30-tiden finsk tid. Anslutningen till Stockholm var redan ordnad och vi fick nya bording pass till flyget 14:05. Så det fungerade bra och planet till Stockholm lyfte på utsatt tid. Landar på Arlanda efter 45 minuter i luften. Det är gråväder och några plusgrader. Köper tågbiljetter med avgång 16:08 från Arlanda C för 536:- för två tågbiljetter till Sala.
Tåget ankom till Sala 16:59 och Carola hämtar oss. Det regnar och är +2 ungefär. Vi ställer in väskorna och åker till Åkrahallen och handlar.